جدیدترین اخبار دنیای موسیقی در سیزده دقیقه

  • ۰
  • ۰

جوملا چیست ؟

جوملا چیست ؟

آموزش جوملا
آموزش جوملا فارسی


در این مقاله به صورت مختصر با ماهیت کلی و تاریخچه جوملا آشنا خواهید شد توضیح اتی درباره خصوصیات ی جوملا و روند پیشرفت آن در ایران در اختیار شما قرار می گیرد.
جوملا سیـستم مدیریت محتوای (CMS) و متن باز (open source) است، که به شما قدرت ساخت وبسایت پروگرام های قدرتمند آنلاین را می دهد.

جوملا تحت اجازه نامـه بین المللی اجازه نامـه GNU/GPL انتشار می شود.

جوملا بر اساس زبان php و تحت فرم ورکی با معماری MVC طراحی شده و جهت ذخیره سازی داده ها با اکثر پایگاههای داده سازگاری دارد ولی تکنولوژی مهم پایگاه داده آن بر طبـق MySQL است.

تاریخچه:
جوملا انشعابی از یک سیسـتم مدیریت محتوی با نام "مامبو" است. سال 2005 گاهی از گسترش دهندگان سیـستم مدیریت محتوای مامبو، گروهی با نام "Open Source Matters" تشکیل دادند کار به انتشار ورژن ی از همان سیـستم مدیریت محتوای مامبو به نام جوملا (نسخه 1.0) کردند. از آن به بعد این دو سیـستم به صورت رسمی از جدا شده و جداگانه گسترش پیدا کردند.

جوملا کلمه ای به زبان سواحیلی و به معنای "همگی" است از آن جالبتر شباهت معنایی ظاهری زیاد کلمه "جوملا" با عبارت فارسی "عبارت " یا همان "جملگی" است.

خصوصیات جوملا
خصوصیات ی مختلف ی از عبارت سهولت در استفاده، انعطاف پذیری به روز رسانی و امنیت مناسب باعث شده است، جوملا از محبوب ترین پروگرام های تولید، طراحی مدیریت وب وبسایت در جهان باشد. و از تمام مهمتر، جوملا سیـستم مدیریت محتوی رایگان یک راه حل متن باز (open source) است که در دسترس همگان قرار دارد.

تعداد فرد ان خیلی جوملا در کنار متن باز بودن آن، باعث شده است که یکی از ایمن ترین سیـستم های مدیریت محتوی هم محسوب شود، به صورت روزانه بیش از هزاران برنامـه نویس و دولوپر در حال کار با جوملا هستند . مشکلات و یا حفره های امنیتی ابه احتمال زیاد لی در هسته جوملا پیش از آن که توسط هکرها و خرابکارها شناسایی شود، تیم پشتیبانی بسیار زیاد بزرگ جوملا آن را شناسایی و سریع به روز رسانی می کنند.

تهم اکنون جهت جوملا حدود ده هزار افزونه طراحی شده که به شما مجوز می دهد در طراحی وب سایت امکانات بسیار زیاد ی پیش روی خود داشته باشید.

با جوملا شما به راحتی می توانید محتوای سایت را بدون نیاز به دانش فنی و برنامـه نویسی به روز رسانی ویرایش نمایید. محیط آن کاملا کاربر پسند بوده و مصرف از بخش مدیریت آن کاملا به صورت گرافیکی است هر کابری به راحتی می تواند از آن استفاده نماید . اما از نکات جالب این سیـستم مدیریت محتوی این است که نه تنها برای کاجهت مبتدی و متوسط جذاب است بلکه جهت فرد ان حرفه‌ای، پروگرام نویسان طراحان حرفهای وب وب سایت نیز به دلیل افزونه های متنوع قالب های آماده زیبا ، زیاد جذاب است.

جوملا ثابت کرده است که می توان تغریبا هر نوع سایتی را از مبتدی گرفته تا فوق حرفهای بر پایه آن راه اندازی نمود، با این وجود نمی توان گفت سیستم مدیریت محتوای ۱۰۰٪ بی عیب نقص است همان گونه که هیچ سیسـتم مدیریت محتوایی بی عیب نقص نیست. امکانات جوملا روز به روز در حال افزایش بوده نقاط ضعف آن با انتشار هر نسخه بازبینی پیدا می نماید ، پیشرفت روز افزون جوملا زیاد امیدبخش است.

جوملا در ایران:
سالهای بسیاری است که جوملا بوسیله تیم های مختلف ی در ایران فارسی سازی بومی سازی شده است. سایت‌ها و گروه های حرفه‌ای بسیاری در زمینه با ارائه قالب و افزونه فارسی کار می کنند. می توان گفت در ایران هم این سیستم مدیریت محتوی اهمیت خود را به خوب ی پیدا کرده است.

این مطلب صرفا جهت آشنایی سطحی با جوملا نوشته شده و در مقالات بعدی آموزش جوملا را از مقدماتی ترین بخش به آسان ترین زبان ممکن به صورت گام به گام شروع می کنیم.

  • ۹۵/۰۵/۰۳
  • علی امیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی