جدیدترین اخبار دنیای موسیقی در سیزده دقیقه

  • ۰
  • ۰



انجام پایان نامه مدیریت

هر چیزی که بتواند اهمیت های گوناگون و مفرق را بپذیرد، به آن متغیر می گویند. بنا به تعریف دیگر، متغیر یک مفهوم است که بیش از دو یا چند ارزش یا عدد به آن اختصاص داده می شود.

به جمله دیگر، متغیربه خصوصیات یی اطلاق می شود که می توان آن ها را مشاهده یا اندازه گیری کرد دو یا چند اهمیت یا عدد را جایگزین آن ها قرار داد. (دلاور) در غالب پژوهش ها به مخصوص پژوهش های کمی، مقوله متغیر همیشه بیان بوده و حساسیتی مخصوص یافته است. جهت محققان و دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی، معرفت دقیق متغیرها، تنوع آن ها، وجوه تمایز متغیرها از سو معرفت نقش آن ها، مقیاس اندازه گیری آن ها از طرف دیگر ارزش ی بسزایی دارد. به علاوه ، آگاهی از انواع مقیاس ها امکان محاسبات آماری هریک از مقیاس ها جهت هر پژوهشگری ارزش خیلی دارد.

نقش متغیرها در پژوهش:

نقش متغیرها در پژوهش های کمی: متغیرها در پژوهش های کمی می توانند نقش های مختلف ی را ایفا نمایند. رایج ترین طبقه بندی در این خصوص عبارتست از:

متغیر مستقل: منظور از مستقل، متغیرهایی است که بر دیگر متغیرها اثر می گذارند. متغیر مستقل به گونه ای مثبت یا بد بر متغیر وابسته تاثیر می گذارد.
متغیر وابسته: متغیرهایی می باشند که متاثر از متغیرهایی دیگرند.
متغیر کنترل: متغیرهایی است که چند متغیر دیگر را تحت کنترل دارند.

متغیرهای تحقیق سه دسته هستند ، متغیرهای وابسته( سمت چپ فرمول) ، متغیرهای مستقل کنترلی ( سمت راست فرمول ).
نقش متغیرها در پژوهش های توصیفی: برخلاف پژوهش های کمی، که متغیرها می تواند چندین نقش ایفا نمایند، متغیرها در پژوهش های توصیفی یا کیفی تنها دارای نقش هستند . با توجه به این که در مطالعات توصیفی، پژوهشگر قصد مداخله در پژوهش را نداشته، صرفا توصیف گر یک تصویر است، لذا ، نقش های معمول در پژوهش های کمی از قبیل مستقل و وابسته در این جا مصداق ندارد.در مطالعات توصیفی، متغیرها تنها نقش را پذیرفته به عنوان متغیر مستقل تلقی می شوند.بقیه تقسیم بندی متغیرها حسب مورد در پژوهش های توصیفی نیز صدق می کنند.

  • ۹۵/۰۳/۱۵
  • علی امیدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی